Projekt „Nowe doświadczenia zawodowe – klucz do kariery edycja II” o numerze POWERVET-2020-1- PL01-KA102-081177 zakłada realizację dwóch mobilności,w ramach których uczniowie naszej szkoły odbywać mają zagraniczne staże zawodowe w Grecji, zorganizowane we współpracy z instytucją przyjmującą Kika Mobility Training Center. Celem inicjatywy jest umożliwienie młodzieży zwiększenia poziomu wiedzy, umiejętności i kompetencji zawodowych. Zespół Szkół nr 4 w Łowiczu realizuje projekt dzięki finansowaniu uzyskanemu z Europejskiego Funduszu Społecznego, a projekt odbywa się ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na zasadach Programu Erasmus+, sektor Kształcenie i Szkolenia Zawodowe.
Dla naszej Szkoły jest to kolejna inicjatywa o europejskim zasięgu, w ramach której możemy podnosić kompetencje nie tylko młodzieży, ale również kadry, w zagranicznym środowisku. Dzięki temu szkoła podnosi swój potencjał, prestiż i konkurencyjność – a przede wszystkim może zaoferować młodym ludziom lepszą, atrakcyjniejszą i pełniejszą ofertę edukacyjną, dzięki czemu nasi absolwenci to osoby świetnie przygotowane do dalszej edukacji i wejścia na rynek pracy, posiadające umiejętności i wiedzę pożądane przez pracodawców. Realizacja praktyk w zagranicznych przedsiębiorstwach to nie tylko kwestia nauki języka angielskiego i zetknięcia się z międzynarodowymi regulacjami i standardami wykonywania danego zawodu, ale także możliwość uczestnictwa w bardziej rozbudowanym programie stażu.
Uczestnicy realizowanych do tej pory projektów w ramach sektora Kształcenie i Szkolenia Zawodowe w przedsiębiorstwach, do których zostali skierowani w ramach praktyk, brali udział w szerokim przekroju procesów i zadań – co zdecydowanie wyróżnia na korzyść zagraniczne praktyki w stosunku do tych organizowanych na rodzimym rynku, gdzie często młodzież realizuje wyłącznie wąski wyimek zadań. Tak było i w przypadku aktualnego projektu.
Pierwsza mobilność w projekcie odbyła się w dniach 27 września – 8 października 2021 roku. W wyjeździe uczestniczyli uczniowie, którzy kształcą się w kierunkach technik ekonomista oraz technik spedytor. Wybór kierunków został przez nas oparty na badaniu możliwości i perspektyw w zakresie kształcenia zawodowego i realizacji praktyk w Łowiczu oraz we współpracy z partnerem. Pierwszym priorytetem stała się tutaj organizacja stażu dla techników spedytorów. Na terenie samego miasta nie ma przedsiębiorstw, w których mogliby oni odbyć wartościowe praktyki, a odległość centrów logistyczno-spedycyjnych stanowi dużą barierę dla uczniów, którzy musieliby pokonywać dystans nawet ponad 40 kilometrów każdego dnia.
Dodatkową kwestią stała się tutaj konieczność podnoszenia kompetencji i praktycznych umiejętności w realiach działalności spedycyjnej na poziomie ponadnarodowym. Ten czynnik był ważny również w przypadku ekonomistów. Teren Riwiery Olimpijskiej i północnej Grecji stanowi ważne centrum handlowo – dystrybucyjne, a zaawansowanie podmiotów operujących na tym rynku pozwala na zbudowanie kompletnego, bardzo przekrojowego programu stażu, który odpowiadałby najbardziej pożądanym obecnie na rynku kierunkom rozwoju. W przypadku wyboru obu kierunków duże znaczenie miała również analiza wyników egzaminów zawodowych – i wynikająca z niej potrzeba podnoszenia poziomu w obszarach kwalifikacji „Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów” oraz „Planowanie i prowadzenie działalności w organizacji”.
Realizacja dwutygodniowej mobilności dla uczniów właśnie tych kierunków stanowiła też ważny czynnik umożliwiający podnoszenie poziomu znajomości języków obcych – a zwłaszcza języka angielskiego zawodowego. Zarówno w zawodach związanych
z kształceniem w oddziałach technik ekonomik, jak i technik spedytor uczniowie na co dzień będą posługiwać się językiem obcym w pracy. Realizacja zagranicznej praktyki była dla nich szansą na podniesienie biegłości językowej i nabycie nowego słownictwa, co wzmocni ich docelową efektywność w przyszłych miejscach pracy oraz podniesie atrakcyjność jako kandydatów w procesach rekrutacyjnych w przedsiębiorstwach.
Zgodnie z tym, co zostało wskazane, program mobilności dla techników spedytorów w dużej mierze nakierowany był na poznanie z międzynarodowych standardów obowiązujących w tej branży. Partner projektu, a jednocześnie instytucja przyjmująca, KIKA Mobility Center LTD zorganizował praktyki w ramach branży logistycznej, a każdy kolejny dzień obejmował nowe zadania w ramach organizacji pracy w takiej firmie. W ten sposób młodzież poznała różne typy dokumentów, systemy informatyczne służące do obiegu dokumentacji, komunikacji w firmie i na zewnątrz, procedury czy zasady współpracy z klientami.
Pierwszy dzień po przyjeździe związany był z zapoznaniem z mentorami i wprowadzeniem do programu praktyk. Z jednej strony pozwoliło to uczniom poczuć się pewniej wobec wyzwania, jakim jest współpraca z zagranicznymi pracodawcami, z drugiej – nieco zmęczeni jeszcze po podróży autokarowej do Grecji uczestnicy w ten sposób zyskali jeszcze chwilę na złapanie oddechu przed rozpoczęciem realizacji zadań. Wówczas też odbyło się niezbędne szkolenie BHP i szczegółowe zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa, również tymi wynikającymi z pandemii Covid-19.
Kolejne dni to codzienna praca w wymiarze od 6 do 8 godzin, która zależała od zaangażowania uczestników oraz złożoności zleconych do wykonania prac.
Uczniowie kolejno pracowali w ramach:
– zapoznania się z procedurami i regulaminami związanymi z działalnością logistyczną. Omówienie tych dokumentów wiązało się też ze szczegółowym wprowadzeniem do organizacji pracy w ramach działu spedycji i jego powiązań z innymi działami w przedsiębiorstwie logistycznym. Po zapoznaniu uczniowie rozpoczęli realizację zleceń w ramach obrotu magazynowego i wydawania towarów, tak by we współpracy z mentorami – pracownikami firm w praktyce rozpoznać procedury i zasady
– zapoznania z dokumentacją spedycyjną i magazynową, gdzie do zadań uczestników należało przeprowadzenie kontroli pod kątem formalnym i merytorycznym
– wdrożenia do systemów magazynowych, a po przeprowadzonym przez mentorów wprowadzeniu do zadań uczniów należała kontrola nad ewidencjonowaniem obrotu towarami w przedsiębiorstwie
– wdrożenia do informatycznego systemu już stricte związane ze zleceniami spedycyjnymi. Tutaj oprócz samego programu wykorzystywanego w firmie kluczowa okazała się również znajomość MS Excel, ponieważ w ramach działań uczniowie musieli dokonać obróbki danych eksportowanych z systemu. Po wykonaniu zadań młodzież opracowywała także raporty z analizy zleceń
– komunikacji z klientami zewnętrznymi przedsiębiorstwa, przygotowania zleceń na międzynarodowe działania spedycyjne, rejestracja zleceń w systemach informatycznych
– przygotowywania wzorców dokumentów i regulaminów
– realizacji inwentaryzacji w przedsiębiorstwie, w tym opracowania niezbędnej dokumentacji, dokonania spisu, interpretacji różnic magazynowych i sporządzania raportu z przeprowadzonego zadania.
Program praktyk dla techników ekonomistów związany był ze zwiększaniem umiejętności w ramach budowania i wdrażania strategii biznesowych i marketingowych oraz zastosowania nowoczesnych technologii internetowych w komunikacji reklamowej. Staże realizowane były w hotelach: Sun Beach, Golden Sun oraz Poseidon Palace przez mentorów z KIKA Mobility Center. Podobnie jak w przypadku techników spedytorów, tak i tutaj całość rozpoczęta została od zaprezentowania programu stażu i spodziewanych rezultatów, szkolenia BHP i wdrożenia do procedur związanych z przeciwdziałaniem pandemii – zwłaszcza, że część zadań realizowana była w przestrzeli hotelowej współdzielonej z gośćmi.
Następnie młodzież odbyła wdrożenie do działalności hotelowej. W ramach tej części wprowadzenia uczestnicy zapoznali się z informacjami na temat organizacji pracy hotelu, sposobów pozyskiwania klientów i zasad współpracy z podmiotami rynku turystycznego, takimi jak biura podróży, regionalną specyfiką działalności branży, kwestiami podatkowymi i bieżącymi utrudnieniami oraz dalszymi perspektywami
w związku z koronawirusem.
Następnie każda z grup przystąpiła już do realizacji zadań w ramach przedsiębiorstw, na które złożyły się:
– zapoznanie ze współpracownikami, odprawa przeprowadzona przez managerów hoteli i organizacja stanowiska pracy, zapoznanie z sytuacją danego hotelu. W ramach tej części do zadań uczniów należało także zgromadzenie informacji na temat oferty, standardu, renomy hotelu – a z drugiej strony analizy kosztów i przychodów pod kątem perspektyw rozwoju działalności
– przeanalizowanie dotychczasowej strategii marketingowej przedsiębiorstwa oraz ocena stopnia jej wdrożenia i skuteczności wybranych narzędzi i taktyki, w tym w kontekście potencjału rozwoju rynku turystycznego w regionie
– rewizja przyjętej strategii i wypracowanie korekty – co w praktyce związane było z wypracowaniem obszernych fragmentów nowych strategii rozwoju produktu z wykorzystaniem różnych metodyk i narzędzi
– przeanalizowanie działań konkurencji i weryfikacja przychodów i rentowności pozyskiwania klientów w różnych kanałach – w tym ze szczególnym uwzględnieniem środowiska online, tj. internetowych systemów rezerwacyjnych, mediów społecznościowych i reklamy online
– opracowanie planu kampanii reklamowej z wykorzystaniem mediów społecznościowych – serwisu Facebook. Do zadań uczniów należało: wybór benchmarków i określenie celów, opracowanie contentu i mechaniki kampanii zgodnie z przyjętą strategią, wdrożenie działań i ocena ich efektywności w krótkim terminie, na podstawie której wyznaczone zostały cele długoterminowe
– przeprowadzenie analizy kosztów i przychodów na podstawie przeprowadzonych działań.
Program stażu został zaprojektowany i przeprowadzony w taki sposób, że uczestnicy mieli szansę realizować pełne spektrum zadań i współpracować z różnymi działami przedsiębiorstwa związanymi z przekładaniem celów biznesowych na komunikację z jednej strony – a z drugiej adaptowaniem biznesu i wizji rozwoju firmy do zmieniających się realiów. Dużą wagę przyłożono do kwestii związanych z analizą finansową prowadzonych działań, a osadzenie w konkretnych realiach prawno – podatkowych stanowiło dodatkowy walor tego obszaru. Co ważne, wybór branży hotelowej w przypadku stażu dla techników ekonomistów również był nieprzypadkowy. Riwiera Olimpijska to miejsce, w którym branża ta ma za sobą lata historii, a jednocześnie przechodzi obecnie dynamiczne zmiany, zgodnie z nowymi trendami rynkowymi.
Realizacja greckich praktyk zawodowych w projekcie pozwoliła uczniom na znaczące zwiększenie praktycznych umiejętności, nabycie nowej wiedzy i kompetencji czy rozwój znajomości języka angielskiego. Ze względu na to, że w przypadku obu kierunków nastąpił podział na mniejsze podzespoły projektowe, uczniowie musieli też wzmocnić swoją samodzielność i odpowiedzialność za realizację powierzonych im zadań. Codzienne podsumowania – chociaż początkowo były dla nich bardzo stresujące, szybko stały się pożądanym elementem, ponieważ pozwoliły na bieżące rozwiewanie ewentualnych wątpliwości, a także wzmacniały mentorską rolę opiekunów w mobilności.
Jednak doświadczenia zawodowe to tylko część naszej greckiej przygody.
Chociaż program praktyk był bardzo intensywny, nie zabrakło czasu na zwiedzanie i podnoszenie kompetencji kulturowych. W zasadzie każdego dnia przed lub po zakończeniu pracy obie grupy realizowały wycieczki, wizytacje lub zajęcia animacyjne. Dzięki nim odwiedziliśmy m.in. Góry Olimp, gdzie zobaczyliśmy Park Narodowy i słynne łaźnie Zeusa z malowniczym wąwozem, miasteczko Stary Panteleimon – „żywy” skansen, w którym czas zdał się zatrzymać dwieście lat temu, kiedy to tutejsi mieszkańcy rozwijali rolnictwo w tym regionie, miejsca związane z wytwarzaniem lokalnych smakołyków, słynne Meteory – kompleks klasztorny na szczytach skał, a nawet… wyspę Skiathos, która kojarzyć się może z filmem Mamma Mia. Nowa kultura, zabytki, historia, smaki, zapachy, muzyka i taniec – to wszystko zwiększyło apetyt młodzieży na podróże i podniosło poziom ich otwartości na naukę i pracę za granicą. Dodatkowo, ten grecki czas stanowił jednak dla nas rekompensatę za miesiące pandemii, kiedy nie mogliśmy spotykać się i współpracować. Dla młodzieży intensywny program okazał się więc doskonałym narzędziem wzmacniania kompetencji związanych z kooperacją i komunikacją w grupie – nie tylko tej znajomej, szkolnej, ale również międzynarodowej.
Po długiej zimie nadszedł czas na kolejną mobilność w ramach projektu „Nowe doświadczenia zawodowe – klucz do kariery. Edycja II” o numerze POWERVET-2020-1-PL01-KA102-081177, który realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój na zasadach Programu Erasmus+, sektor Kształcenie i Szkolenia Zawodowe. Druga mobilność w tej inicjatywie odbyła się w dniach 9-20 maja 2022 roku. Cóż, w przeciwieństwie do pierwszej grupy, tym razem nasi uczniowie mogli cieszyć się cudownym greckim słońcem i wspaniałą upalną pogodą… Ale to oczywiście po godzinach praktyk! A ich program, podobnie jak w przypadku pierwszego wyjazdu, był bardzo rozbudowany.
W mobilności udział wzięli uczniowie z klas technik spedytor oraz technik ekonomista. Podczas greckiego wyjazdu czuwała nad nimi kadra pedagogiczna szkoły – a nauczyciele oprócz opieki nad młodzieżą odpowiedzialni byli także za wsparcie merytoryczne w poszczególnych obszarach. Dla kadry uczestnictwo w tego typu inicjatywach to szansa na wzmocnienie kompetencji zawodowych, a także osobistych – od kulturowych, przez naukę języka, po poznawanie nowych narzędzi i metod w kształceniu zawodowym i ogólnym młodzieży. Niewątpliwie, po czasie pandemii, dwutygodniowy wyjazd przysłużył się także odbudowywaniu więzi między uczniami a kadrą, a mobilności ponadnarodowe właśnie teraz mają dla szkoły szczególne znaczenie.
Jak przebiegał wyjazd? Po podróży autokarowej z Polski do Grecji młodzież zakwaterowana została w hotelu Sun Beach w miejscowości Platamonas. Chociaż basen i plaża wręcz domagały się tego, by natychmiast z nich skorzystać, kluczowe były jednak obowiązki projektowe. Młodzież od razu pierwszego dnia rozpoczęła swoje praktyki zawodowe, które rozpoczęły się szkoleniem BHP, oraz omówieniem szczegółów działań.
Od kolejnych dni rozpoczęła się już realizacja praktyk zawodowych. W obu grupach na start przeprowadzone zostały szkolenia BHP oraz podział na mniejsze zespoły. Dlaczego? Ponieważ założeniem projektu było również zwiększanie samodzielności i umiejętności pracy w grupie wśród uczestników. W mniejszych zespołach znacznie łatwiej było wzmacniać potencjał każdego z uczestników, angażując go w pełni w realizację powierzanych zadań. Dodatkowo, w ramach współpracy z instytucją przyjmującą KIKA Mobility Center, staż został zorganizowany w różnych przedsiębiorstwach, do których oddelegowani byli uczniowie w mniejszych grupach.
W trakcie kolejnych dwóch tygodni praktyki były realizowane w różnym wymiarze czasowym – od 6 do 8 godzin każdego dnia, z dwudniową przerwą na odpoczynek. Czasami młodzież kierowana była do zakładów pracy od rana, czasami po południu – wówczas poranki wykorzystywane były na wizytacje, spotkania z ekspertami lub wycieczki przygotowane przez pilota w ramach programu kulturowego.
Technicy ekonomiści od razu udali się do hoteli, w których mieli realizować dalej zadania. Celem pierwszych „wizyt” było wstępne zapoznanie się nie tylko z placówką, w której dalej realizowany był staż dla jednej z grup – ale również ocena konkurencyjnych miejsc w przypadku pozostałej młodzieży. Pod uwagę brana była oferta cenowa i dostępne udogodnienia, standard, współpraca z pośrednikami i podwykonawcami. W każdym z hoteli, a więc Sun Beachi Poseidon Palace odbyły się także spotkania z managerami i osobami odpowiedzialnymi za zarządzanie rezerwacjami. Podczas tych prelekcji uczniowie poznali kontekst historyczny, społeczny i gospodarczy rozwoju branży turystycznej w Grecji oraz jej aktualną kondycję. Następnie uczniowie zapoznali się z pracownikami hoteli i zakresem zadań, który miał do nich należeć. W pierwszej kolejności prace polegały na szczegółowym przeanalizowaniu oferty hotelu – a także skonfrontowaniu informacji pozyskanych od zespołu z tym, jaki wizerunek miejsca wyłaniał się z przekazów dostępnych dla potencjalnych klientów. Pod okiem managerów uczniowie dokonali weryfikacji przyjętej strategii marketingowej i biznesplanu, z silnym nakierowaniem na rozwój portfolio usług pod kątem pozyskania nowych klientów i zwiększania rentowności. Kolejno młodzież zajmowała się analizą konkurencji i trendów rynkowych, badała perspektywy rozwoju biznesu przy pomocy macierzy Ansoffa, weryfikowała szanse i zagrożenia przy pomocy analizy SWOT. Ta część była o tyle ważna, że uczestnicy w praktyce stosowali narzędzia znane im do tej pory w teorii, przekonując się, jak ważną rolę pełnią one w strategicznym planowaniu w przedsiębiorstwie.
Pierwszy tydzień praktyk zakończył się w tej grupie na zamknięciu części ogólnej, strategicznej opracowywanych planów, w drugim zaś przyszła pora na taktykę i wdrożenie. Zgodnie z założeniami, młodzież skupiła się na eksploracji kanałów online pod kątem komunikacji i pozyskiwania klientów. Uczestnicy opracowali plany kampanii marketingowych w serwisie Facebook, dokonując też prognoz w zakresie oczekiwanych efektów z użyciem wskaźników marketingu online, np. CPC, CR czy ROI i ROAS. Na podstawie opracowanych założeń, materiałów i grup docelowych uczestnicy przeprowadzili wdrożenie kampanii i ocenili ich skuteczność, przedstawiając wnioski managerom hoteli. Oprócz tego uczestnicy wspierali także działy biznesowe oraz nauczyli się korzystać z cyfrowych systemów zarządzania tego typu miejscami.
Technicy spedytorzy realizowali program praktyk w przedsiębiorstwach logistycznych– w działach spedycji. Podczas praktyk realizowali oni kolejno zadania: zapoznali się z dokumentacją, procedurami i regulaminami, które wykorzystywane są w działach spedycyjnych firm, pracowali w obrocie magazynowym i wydawaniu towarów, dokonywali audytu sporządzanej i otrzymywanej w firmie dokumentacji pod kątem jej poprawności i kompletności. W ramach szkoleń prowadzonych przed pracowników przedsiębiorstw poznali systemy magazynowe i spedycyjne. Po wdrożeniu pod okiem mentorów mieli za zadanie już samodzielnie wykorzystywać to oprogramowanie we wsparciu pracy magazynu i spedycji. Oddzielna część programu poświęcona została na inwentaryzację, a uczniowie przeprowadzili ten proces od przysłowiowego „a do z” – tzn. od opracowania niezbędnych dokumentów takich jak procedury i instrukcje, przez wykonanie inwentaryzacji, po przygotowanie raportu z interpretacją wyników i różnic magazynowych. Ostatnia część poświęcona została na pogłębienie szkolenia informatycznego – tym razem z oprogramowaniem stricte spedycyjnym. Na podstawie pozyskanej wiedzy uczniowie analizowali dane z wykorzystaniem arkuszy kalkulacyjnych Excel i opracowywali raporty ze zleceń. Dla uczestników z oddziałów technik spedytor zadania podczas praktyk były o tyle trudne, że działali oni w ramach przedsiębiorstw o międzynarodowym zasięgu. Dzięki wsparciu mentorów pozyskali oni cenną wiedzę i praktyczne umiejętności, które byłyby trudne do osiągnięcia w trakcie praktyk w lokalnych przedsiębiorstwach.
Współpraca z zagranicznymi mentorami pozwoliła uczniom w znaczący sposób podnieść znajomość języka obcego – angielskiego, zwłaszcza w jego zawodowym wymiarze. Młodzież przekonała się, że kluczową rolę w komunikacji pełni przełamanie barier i obaw – i właśnie w kontakcie z żywym językiem można nauczyć się najwięcej. Zdobycie zagranicznego doświadczenia wpłynęło na ich pewność siebie i ambicję do dalszej nauki i budowania kariery zawodowej.
Oprócz samych praktyk młodzież wzięła także udział w grach miejskich, wizytacjach, warsztatach. Chociaż realizowane były one w znacznie mniejszym wymiarze niż sam staż, miały one wpływ na podnoszenie poziomu kompetencji kluczowych uczniów, co stało się dodatkowym efektem działania.
Oprócz samych praktyk młodzież wzięła także udział w grach miejskich, wizytacjach, warsztatach. Chociaż realizowane były one w znacznie mniejszym wymiarze niż sam staż, miały one wpływ na podnoszenie poziomu kompetencji kluczowych uczniów, co stało się dodatkowym efektem działania. Wreszcie, czas wolny w Grecji upłynął na tym, z czego relacji oczekujecie pewnie najbardziej… Czyli na wypoczynku i programie kulturowym! Napięty harmonogram każdego dnia, w którym starano się zmieścić obok praktyk też atrakcje, opłacił się – uczniowie mieli okazję zobaczyć wiele miejsc w zasięgu Riwiery Olimpijskiej i nie tylko, a także uczestniczyć w dodatkowych zajęciach, które pozwoliły im rozwinąć zainteresowania. Przykładem może być trening sztuk walki, który odbył się w niesamowitej, nadmorskiej scenerii. Chociaż zziajani, uczniowie zakończyli ćwiczenia w doskonałych nastrojach i pełni pozytywnej energii. Wśród wycieczek możemy wymienić m.in. rejs po Morzy Egejskim przy dźwiękach greckiej muzyki, a nawet… słynnych polskich szlagierów. Po tej jakże imprezowej podróży zwiedziliśmy wyspę Skiathos i odpoczęliśmy na jej słynnych białych plażach. Wyprawa na Meteory była natomiast spotkaniem z kulturą i religią prawosławną, a także historią tego regionu. Chociaż powstanie samych formacji skalnych, dosłownie sięgających niebios, do dziś owiane jest tajemnicą, o samych klasztorach, które znajdują się na ich szczytach wiadomość już wiele. Życie mnichów, wiedza na temat chrześcijaństwa ortodoksyjnego, niesamowita sztuka czy intelektualna wartość zapisana w ikonach – podczas wycieczki zdobyliśmy szereg ciekawych informacji, a same widoki ze szczytów skał zapierały dech. Wśród bliższych naszemu miejscu zamieszkania miejsc odwiedziliśmy m.in. Olimpijski Park Narodowy z malowniczym wąwozem i wodospadami, kamienne miasteczka Litochoro i Stary Panteleimon. Reasumując – w Grecji odkryliśmy zarówno jest starożytne oblicze, jak i nowożytne dziedzictwo, bardzo bogate i złożone. A te niezapomniane przeżycia stanowiły dodatkową nagrodę dla naszych uczniów, którzy świetnie spisali podczas praktyk zawodowych!